
UNITED STATES DISTRICT COURT
SOUTHERN DISTRICT OF FLORIDA

CASE NO. 1:11-CV-22854
(Criminal Case No. 98-CR-721-LENARD)

LUIS MEDINA,
[RAMÓN LABAÑINO],

Movant,
v. 

UNITED STATES OF AMERICA,

Respondent.
_______________________________

PETITIONER’S REPLY TO GOVERNMENT’S RESPONSE IN OPPOSITION 

William M. Norris
Florida Bar #309990
William M. Norris, P.A.
8870 SW 62nd Terrace
Miami, FL 33173-1616
Tel. (305) 279-9311
Fax. (305) 279-9026



TABLE OF CONTENTS
INTRODUCTION. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 2

ARGUMENT.. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 2

I. The Government’s Payments to Journalists Tainted the Verdict and Denied
Petitioner Due Process.. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 2

A. Petitioner’s Due Process Claim Is Meritorious.. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 5

B. Petitioner’s Due Process Claim Is Not Procedurally Barred.. . . . . . . . . . . . 11

1. The Law of the Case Doctrine Does Not Bar Consideration of Petitioner’s
Due Process Claim.. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 12

2. The “Cause and Prejudice” Standard Does Not Bar Consideration of
Petitioner’s Due Process Claim... . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 18

II. Petitioner’s Claim of Ineffective Assistance of Appellate Counsel Warrants
Relief.. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ......................................................................24

CONCLUSION. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 27

1

1



INTRODUCTION

Luis Medina (Ramón Labañino) has timely filed a petition for relief under 28

U.S.C. § 2255 and memorandum in support (DE#1,5), to which the Government has

filed a response in opposition (DE#15).1

ARGUMENTI. The Government’s Payments to Journalists Tainted the Verdict andDenied Petitioner Due Process.
The Government’s response to petitioner’s due process argument is, frankly,

shocking.  At no point does the Government ever acknowledge that it would be

improper or inconsistent with basic norms of fair play for it to secretly pay journalists

in the trial venue to publish articles asserting the guilt of an accused foreign agent. 

Instead, the Government takes a very rigid and formalistic stance, arguing that

whatever the United States State Department might have been doing to petitioner and

his codefendants in Miami, the United States Justice Department has no obligation to

1

 This Reply uses DE# to refer to docket entries in this case.  As the Government notes,
the various codefendants in this case reference each others’ briefs with some
frequency.  The arguments relating to journalism in petitioner’s memorandum and in
this Reply draw considerable support from the contentions advanced by Gerardo
Hernandez in Case No. 10-CV-21957.  This Reply will also cite to briefs in the case
of Antonio Guerrero, No. 10-CV-23966.  For docket entries in those cases, this Reply
will use the relevant defendant’s initials as well as the docket number.  Citations to the
trial transcript are “T.”

[Type text]

2



consider or disclose it when charging them with a crime in the same venue.  But every

objective observer—from the United Nations Working Group on Arbitration

Detentions to former U.S. Presidents to Amnesty International —has declared that the2

verdict in this case raises serious due process concerns for precisely this reason. 

Given the international outcry that this case has generated, the Government’s cavalier

attitude toward the alleged violations in this case strains credulity.

The response also misses the point of petitioner’s argument.  Petitioner is not

arguing solely that the trial was unfair because Government-funded publicity may

2

 See U.N. Working Group on Arbitrary Detention, Opinion No. 19/2005, U.N. Doc.
E/CN.4/2006/7/Add.1, at 61 (adopted May 26, 2005) (stating that the United States
failed to guarantee the defendants a fair trial as required by Article 14 of the
International Covenant on Civil and Political Rights); Jimmy Carter’s Havana Press
C o n f e r e n c e :  T r a n s c r i p t ,  A p r .  1 ,  2 0 1 1 ,
http://www.freethefive.org/updates/CubanMedia/CMCarterPressConf33011.htm (last
visited Feb. 14, 2011) (stating that the detention of petitioner and his codefendants
“makes no sense” and noting “doubts” about the trial); Amnesty Int’l, USA: AmnestyInternational seeks review of case of the “Cuban Five,” AMR 51/096/2010 (Oct. 13,
2 0 1 0 ) ,  a v a i l a b l e  a t
http://www.amnesty.org/en/library/asset/AMR51/096/2010/en/675bdaf0-ff18-46ce-
bfee-694211b2e43b/amr510962010en.html (specifically referencing this claims
relating to journalists).  The Amnesty International Report for 2011 continues to
report on this case and reference the claims relating to journalists. Available at
http://www.amnesty.org/en/annualreport/2011. See also United States Supreme Court
Docket No. 08-987 (listing eleven amici who urged Supreme Court review of the
conviction, including Nobel Laureates, the National Jury Project, the Senate of the
United Mexican States, and several European parliaments and parliamentary
committees).

[Type text]

3



have influenced the jury—although that is certainly part of the argument.  Petitioner

also argues that the Government behaved improperly in bringing this Indictment and

insisting that this trial to occur in a venue that was infected with Government-funded

propagandists asserting petitioner’s guilt.  The harm from the Government’s

unconstitutional conduct stems not merely from influence on the jury, but from the

fact that the entire trial process is suspect.

Petitioner argued that Miami-area journalists, who received literally hundreds

of thousands of dollars from the Office of Cuba Broadcasting—a government agency

that seeks regime change in Cuba—published dozens of articles alleging petitioner’s

guilt.  The petition argues further that the prosecution either knew or should have

known of the Government funding of the journalists, but it nevertheless brought the

Indictment and insisted that the Court hold the trial in the tainted venue, and it failed

to disclose the ties between the Government and the journalists to the Court, as well

as to petitioner and his codefendants.  By capitalizing on this tainted media

environment—whether willfully or not—the prosecution failed to live up to the due

process standard that governs criminal prosecutions.  The result is a tainted verdict

that cannot stand.

Rather than refute petitioner’s claim, the Government’s response merely

demonstrates the need for an evidentiary hearing, as the Government disputes the facts

[Type text]

4



petitioner alleges, but it does not establish that petitioner’s arguments fail as a matter

of law.  The response’s substantive arguments are unpersuasive because they are

essentially assertions about the facts of the case—which can only be evaluated after

a hearing, and its procedural arguments find no support in controlling precedent.A. Petitioner’s Due Process Claim Is Meritorious.
If petitioner can show that Government-funded journalists influenced the jury,

either by biasing it in favor of the Government or against petitioner, or by intimidating

members of the jury, or by offering the jury information that was not in evidence, then

petitioner clearly is entitled to relief, because he will have shown actual, tangible

prejudice.  Even absent such a showing, however, if petitioner can show that by

pressing to keep the trial in Miami, the Government sought to take advantage of the

climate surrounding the trial—the same climate that taxpayer dollars helped

create—then petitioner should be entitled to relief, as such a showing would severely

taint the verdict.  It would validate the concerns expressed by myriad members of the

international community that despite the court’s best efforts to control the trial and

preserve fairness, the result here was unjust. 

The Government’s substantive answers to petitioner’s claim are scattered

throughout its response.  In general, the Government primarily disputes the factual

[Type text]

5



underpinnings of the claim.  Rather than support the Government’s case, these

arguments only demonstrate why an evidentiary hearing is necessary.  

For example, the Government argues that even though the Office of Cuba

Broadcasting—a Government agency that avowedly spreads anti-Castro propaganda

in Cuba —gave significant payments to journalists, those journalists’ other work, for3

publications like El Nuevo Herald and Diario Las Americas, was unaffected by these

payments.  (DE#15:9-10).  That assertion is contradicted by subsequent analyses of

the journalists’ conduct, all of which concluded that the journalists had breached an

ethical boundary, and that a journalist who takes money from the Government cannot

be expected to be objective in his reporting.  (DE#5:28-30, GH/DE#12:61-79,

GH/DE#33:39-47, AG/DE#7, imaged under DE#6).  At an evidentiary hearing,

3

 The Government is understandably ill at ease with the use of the word “propaganda,”
which it places in scare quotes whenever possible, but that is precisely what Radio and
TV Martí are designed to do.  See Paul McCleary, When All Things Are Not Equal,
Columbia Journalism Rev., Sept. 20, 2006 (noting that Radio Marti is “funded by the
federal government to broadcast explicitly political propaganda”).  As petitioner’s
memorandum, as well as those of his co-defendants, illustrate, Radio and TV Martí
are not permitted to broadcast in the United States because Congress regards their
message as inconsistent with the unbiased domestic flow of information.  (DE#5:24-
25; GH/DE#33:42 (citing the Smith-Mundt Act, 22 U.S.C. § 1461)).  As Senator
Edward Zorinsky, who offered the amendment that banned domestic propaganda,
noted, that ban “distinguishes us, as a free society, from the Soviet Union where
domestic propaganda is a principal government activity.”  131 Cong. Rec. S7736
(June 7, 1985).

[Type text]

6



petitioner would offer evidence and expert testimony on the question of whether a

journalist’s other work can fairly be regarded as independent if he accepts payments

from the U.S. Government in connection with its propaganda mission.

The Government also argues that the payments to journalists were “modest,”

and were not designed to influence, nor capable of influencing, those journalists’

views.  (DE#15:12-14).  As petitioner’s co-defendants have illustrated, the payments

were anything but modest—one journalist, Pablo Alfonso, received $58,600 during

the trial alone from the Government (a total of more than $250,000 altogether), and

he published articles directly about the trial, alleging the defendants’ likely guilt. 

(GH/DE#33:43, GH/DE#33:Appendix C).  Whether the payments were sufficiently

large to give rise to an inference of bias constitutes yet another factual issue that

merits a hearing.  

Moreover, while the journalists’ conduct is relevant to this inquiry, the

Government’s conduct—in insisting that the trial proceed in a tainted venue, and in

failing to disclose its relationship to the tainted press—is even more disturbing, and

more significant from a due process perspective.  The Government insists that the

“prosecution team” neither knew about the journalists nor had reason to know about

[Type text]

7



them.  (DE#15:28-31).   Petitioner believes otherwise, and while petitioner cannot yet4

point to any hard evidence to the contrary, this would be an appropriate subject to take

up through discovery prior to an evidentiary hearing, as it is likely that in a case of this

profile, involving such complex foreign policy issues, the State Department (which

oversees the Office of Cuba Broadcasting) was at least consulted prior to the

Indictment being sought. 

The Government also contests petitioner’s claim that members of the jury read

and responded to news articles.  Petitioner established this fact by considering the

dramatic change in the jury pool after the publication of an article noting that Cuban

Americans were regularly recusing themselves.  Petitioner noted that after the article

was published, the number of jurors who attempted to remove themselves from the

pool dropped markedly.  The Government quibbles with the details, and argues that

the sample was not “statistically sound” (a claim that makes no sense, as petitioner is

not attempting to use the venire as a sample to make inferences about a population). 

(DE#15:45-48).  The Government also responds to a series of arguments that

petitioner never made.  For example, the Government notes that the article in question

4

 Actually, the Government is slightly more coy than that.  Rather than deny
knowledge, the Government asserts that neither petitioner nor his codefendants have
expressly alleged that the “prosecution team” had knowledge.  Lest there be any
doubt, movant does make such an allegation.

[Type text]

8



was not written by a paid journalist, and the Government also notes that even though

many potentially biased jurors stayed in the venire, they were subsequently removed

using peremptory strikes or other means.  While the Government is correct to note

some minor points,  the thrust of petitioner’s argument—that the venire and the jury5

were in fact influenced by news accounts, either because jury members themselves

read those accounts, or because the sentiments conveyed in those accounts were

somehow communicated to the jury—remains valid.  

At most, the Government can say that whether members of the jury were

influenced is a disputed factual question.  Thus far, petitioner has the better of this

dispute.  While the Government resorts to dismissive rhetoric, labeling petitioner’s

argument as “wild speculation,” this Court itself recognized on several occasions that

5

 For example, the Government notes that while the memorandum states that 21
venirepersons had withdrawn from the jury pool prior to the publication of the article
in question, the footnote cites only three people.  This was the result of an accidental
deletion.  In fact, 20 jurors expressed political views that supported motions to strike
for cause.  In addition to the three named in the memorandum, the other seventeen are
MPar, T.725/756; ROru, T.734/757; RBel, T.736/757; VPic, T.749/759; VBur,
T.771/786; ROiu, T.773/789; PBel, T.781/789; lOar, T.783/789; LPon,
T.794/848;CPaz, T.799/848; RBra, T.815/848; KOra, T.865/955; LLop, T.900/955;
VLop, T.922./955; RCod, T.930/955; SPad, T,9311956; DCas, T.933/956; MPla,
T.975/997; HMor, T.l021/1077; Deue, T.I046/1077.  Petitioner apologizes for the
mistake, as well as for mistakenly naming juror MPla in footnote 9 of his
memorandum as a juror who raised a political issue—the correct juror identity was
actually MPer, T.657/688. 

[Type text]

9



the media was extremely aggressive in attempting to contact, and perhaps influence,

the jury.  See T.111-12 (“[C]ertain of the jurors walked out with juror tags and were

approached by members of the media. At least one or two of them were observed

talking to cameras and the media. I thought I gave them a strong instruction . . . . I am

as concerned as you are.”); id. 113 (on the first day of jury selection, after a discussion

of members of the victims’ families who attended trial and spoke with the press, the

Court commented that it was “extremely concerned and not happy about the

situation”); id. 115 (“There is a tremendous amount of media attention for this case.

My office has received calls from around the country with regard to this case. They

have been calling on a weekly basis to find out when the trial is beginning. It may

behoove the government to make sure [the jury] are not exposed [to the media]

because their exposure is not appropriate at this juncture.”); id. 625 (“I have been

getting a tremendous amount of requests from the media for those particular questions

[to be asked during jury selection]”); id. 14644-46 (during deliberations, the Court

noted that the jurors “were filmed yesterday and several of them felt they were filmed

all the way to their cars and their license plates had been filmed . . . . [I]t was brought

up by the jurors . . . . They are concerned they are being pressed and filmed . . . .”). 

At an evidentiary hearing, petitioner would seek to establish that the jury had been

[Type text]

10



influenced, by seeking statements from the jurors themselves, as well as others who

could comment on the atmosphere surrounding the trial.

Finally, the Government raises numerous objections to the manner in which

petitioner has referenced factual materials, arguing that by failing to append those

materials to his submissions, petitioner failed adequately to “state the facts”

supporting his claim for relief.  (DE#15:9 n.8).  At other points, the Government

contends that the allegations in the petition are speculative.  (Id. 50).  A brief word

about these contentions is in order.  In the Eleventh Circuit:

The law is clear that, in order to be entitled to an evidentiary hearing, a
petitioner need only allege—not prove—reasonably specific, non-
conclusory facts that, if true, would entitle him to relief.  If the
allegations are not affirmatively contradicted by the record and the
claims are not patently frivolous, the district court is required to hold an
evidentiary hearing.  It is in such a hearing that the petitioner must offer
proof. Aron v. United States, 291 F.3d 708, 715 n.6 (11th Cir. 2002).  This standard is not

a high one, and petitioner’s claims meet and exceed it.B. Petitioner’s Due Process Claim Is Not Procedurally Barred. 
The Government makes two irreconcilable procedural arguments.  First, it

argues that petitioner’s due process claim has already been litigated, so that the law

of the case doctrine forecloses relief.  Second, it argues the exact opposite: that

[Type text]

11



petitioner’s claim was defaulted, so that he must demonstrate cause for the default

and actual prejudice in order to obtain relief.  Neither argument is persuasive.

1. The Law of the Case Doctrine Does Not Bar Consideration of Petitioner’s
Due Process Claim. 

This Court should reject the Government’s argument that the law of the case

bars consideration of petitioner’s claim.  The Government openly acknowledges that

it is making the extraordinary claim that after many decades of litigation of habeas

corpus claims, and sixteen years after the enactment of the AEDPA, “a third

[procedural bar] should be added” to the existing canon of § 2255 hurdles.

(DE#15:6).   While some courts have adopted a version of this rule, the Government’s6

broad interpretation of the law of the case finds no support in any precedent.  Thus,

even assuming that the doctrine applies, it does not preclude relief here because

changed circumstances distinguish this case from United States v. Campa, 459 F.3d

1121 (11th Cir. 2006) (Campa 2).

6

 The Government refers to the “mandate rule” as the source of a new procedural bar. 
The “mandate rule is a specific application of the ‘law of the case’ doctrine,” which
requires trial courts to adhere to the mandate of a court of appeals.  Norelus v.Denny’s, Inc., 628 F.3d 1270, 1888 (11th Cir. 2010) (internal quotation marks
omitted).  This reply will use the term “law of the case” for clarity, because in fact this
Court is not charged with implementing the Eleventh Circuit’s mandate in this
collateral action.

[Type text]

12



The Eleventh Circuit has never held that the law of the case doctrine applies in

a § 2255 proceeding.  The application of the doctrine at all is thus open to question,

and one fraught with difficulty because determining the scope of the prior court’s

ruling is a challenge when, as here, new evidence has come to light.  In its most recent

treatment of the subject, the court of appeals “assume[d] that it could apply,” but

concluded that its application was inappropriate.  Thomas v. United States, 572 F.3d

1300, 1304 (11th Cir. 2009).  The same result obtains here.

Assuming that the doctrine applies, the Court should exercise its discretion to

hear petitioner’s claim.  The law of the case doctrine “is not an inexorable command.” Thomas, 572 F.3d at 1304 (internal quotation marks omitted).  Rather, “[t]he doctrine

is based on the premise that an appellate decision is binding in all subsequent

proceedings in the same case unless the presentation of new evidence or an

intervening change in the controlling law dictates a different result, or the appellate

decision is clearly erroneous and, if implemented, would work a manifest injustice.” Id. at 1303-04 (internal quotation marks omitted).  Because this case involves new

evidence and new law, which add a fundamentally new dimension to petitioner’s due

process claim, this Court should reach the merits.

First, and importantly, the Government overreads the Eleventh Circuit’s

decision in Campa 2.  There, the court considered solely whether pre-trial publicity

[Type text]

13



had influenced the jury.  The court commented that much of the publicity submitted

did not appear to “relate directly to the defendant’s guilt for the crime charged.”  Id.

at 1144.  The court distinguished between “largely factual publicity” on the one hand,

and publicity that is “invidious or inflammatory” on the other.  Id.  The court also

praised this Court’s handling of the voir dire process.  Id. at 1147.  In light of those

facts, the court held that this Court had not abused its discretion in denying the

defendants’ motion for a change of venue.  Id. at 1146.  Importantly, the court never

had the opportunity to consider evidence that the Government itself was complicit in

the production of the negative publicity, and it certainly did not state, or even suggest,

that the facts alleged in the petition do not support a due process claim.  Thus, to the

extent that this petition involves evidence that was not before this Court when it

initially denied the motions for change of venue, this Court should consider it anew.

Here, evidence of the Government’s payments to journalists merits this Court’s

consideration.  By uncovering ties between the Government and Miami area

journalists, petitioner and his co-defendants have been able to identify the biased

authors, and thus discover additional press accounts, in Spanish-language papers,

which are a far cry from the “accurate, objective, and unemotional” publications that

the Campa 2 court found insufficient to demonstrate prejudice.  459 F.3d at 1131. 

Instead, the recently found articles portray petitioner and his codefendants as violent

[Type text]

14



threats to U.S. national security, and accuse them of being instruments of Fidel Castro,

which is precisely the conduct with which they were charged.  (DE#5:11-14 (citing

nine such articles and describing their contents); GH/DE#33:44-45 (translating and

quoting two articles by Julio Estorino); GH/DE#33:App. C (listing dozens more

articles in the same vein)).   The Government does not dispute that this evidence was7

not obtained until after the trial and appeal, and so it cannot argue that the courts have

already passed upon it.  See Luckey v. Miller, 929 F.2d 618, 621 (11th Cir. 1991)

(holding that the law of the case “does not bar consideration of matters that could have

been, but were not, resolved in earlier proceedings”).

7

 The Government refers to Estorino as an “independent contractor,” (DE#15-2:57-60),
but Estorino’s own resume indicates that he regarded his employer as the “U.S.
Government.”  The label is irrelevant—the key point is that Estorino received
payments from the United States to appear on a propaganda station.  Estorino’s
resume is attached to this Reply as Exhibit A.  Also included in Exhibit A is a
translation of an article by Estorino entitled (translated) “The spies of Havana and
Washington’s intentions,” which was published in Diario Las Américas on September
18, 1998.  This article presumes petitioner’s guilt and argues that his association with
Fidel Castro constitutes a threat. 

Attached as Exhibit B is a reprint of an article entitled “Overthrow on the Radio,”
which was cited in petitioner’s memorandum.  That article appeared in the Miami NewTimes on February 13, 1997, and discusses the activities of Enrique Encinosa, who
received payments from the Government, and who preached sabotage of the
Government of Cuba by acts of terrorism.  Encinosa’s mindset is illustrative of the
type of mentality that the Court sought to exclude during the voir dire process.  

[Type text]

15



Moreover, the law has become petitioner’s claim.  Specifically, the United

States Supreme Court’s decision in Caperton v. A.T. more favorable to Massey CoalCo., 129 S. Ct. 2252, 2264-65 (2009), establishes that even absent proof of actual bias,

some facts can give rise to an objectively unreasonable risk of a due process violation. 

While Caperton concerned the possibility of judicial bias, misconduct by the

Government gives rise to the same concerns because, as petitioner’s memorandum

explained, the Government “must turn square corners when it undertakes a criminal

prosecution,” and “courts must be scrupulous in holding the government to this high

standard as to sympathetic and unsympathetic defendants alike.”  (DE#5: 9 (quotingFerrara v. United States, 456 F.3d 278, 280 (1st Cir. 2006))).   Moreover, the8

allegations in the petition go to whether the Government attempted to improperly

8

 The Government attempts to distinguish Caperton on the ground that the alleged
violations in this case are “remote” from the judicial mechanism.  (DE#15:26).  That
distinction is weak.  In Caperton, both the objecting party and the judge who had
failed to recuse himself described the suspect campaign contributions as remote from
the judge’s electoral victory, 129 S. Ct. at 2264, but the Court held that the risk
objectively was too great to bear.  So too here.  While the Office of Cuba
Broadcasting is not officially part of the “prosecution team,” whether the prosecution
knew about the propaganda efforts, and whether the prosecution conferred with
officials at the OCB or elsewhere in the State Department concerning this case are
issues of fact that would support petitioner’s claim.  Petitioner acknowledges thatCaperton was a case in which extreme facts justified strong relief, and he submits that
the facts of this case are equally extreme.  To the extent that the Court has any
question about the applicability of Caperton or any other cited authority, oral
argument on this motion may assist the Court in resolving those issues.

[Type text]

16



influence the jury—or at least was content to permit the jury to be influenced—via the

media.  In its efforts to bias the decision makers, the Government tampered with the

judicial process in a way that created an objective risk of bias, and a clear appearance

of impropriety.

The Government’s authorities do not support a broader application of the law

of the case doctrine.  In the only binding case cited by the Government, United Statesv. Nyhuis, 211 F.3d 1340, 1343 (11th Cir. 2000), the § 2255 claim was completely

identical to the claim on appeal—the court took pains to note that it could “discern no

fact or other evidence underlying the present due process claim which was not raised

. . . and considered by us in his prior immunity claim.”  Here, by contrast, the key

facts alleged in the petition were not known during the direct proceedings.  The other

authorities that the Government cites are distinguishable for similar reasons.   Thus,9

9

 Justice Scalia’s concurring opinion in Reed v. Farley, 512 U.S. 339, 358-59 (1994),
which did not command a majority of the Court, stated that “claims will ordinarily not
be entertained under § 2255 that have already been rejected on direct review,” but
acknowledged that this was based on non-binding “dictum,” and also that it was
limited to cases in which “mere statutory violations are at issue.”  No member of the
Supreme Court suggested that a constitutional claim like petitioner’s can be barred in
the same way, and the Court did not consider the effect of new evidence of the type
at issue here. In Moore v. United States, 598 F.2d 439, 441-42 (5th Cir. 1979), the
court concluded that the claim at issue was not precluded, because even though it had
been raised in a prior petition for rehearing, the court could not be sure whether the
prior court had actually considered the claims in denying the petition.  In Yick ManMui v. United States, 614 F.3d 50 (2d Cir. 2010), the court applied its settled rule that

[Type text]

17



this Court should hold that the law of the case doctrine, even if it applies, does not

preclude consideration of petitioner’s claim.2. The “Cause and Prejudice” Standard Does Not Bar Consideration ofPetitioner’s Due Process Claim. 
For three reasons, the “cause and prejudice” standard—which applies when a

§ 2255 petitioner fails to raise a “trial error” in direct proceedings—does not bar

petitioner’s claim.  First, the alleged violation here is not a “trial error,” but astructural error.  Second, petitioner did not default his claim, or any part of it.  Third,

even if the “cause and prejudice” standard does apply to this claim, petitioner satisfies

both prongs of that analysis. 

First, the “cause and actual prejudice” standard applies only to “trial errors to

which no contemporaneous objection was made.”  United States v. Frady, 456 U.S.

152, 167-68 (1982).  The Supreme Court has long distinguished between “trial

errors,” which are amenable to a harmless error analysis, and “structural defects,”

which “affect the framework within which the trial proceeds,” and require automatic

reversal.  Arizona v. Fulminante, 499 U.S. 279, 309-10 (1991); Sullivan v. Louisiana,

508 U.S. 275, 281-82 (1993).

a § 2255 petitioner cannot raise a claim if “the factual predicates” of the claim were
“rejected by the appellate court mandate,” either expressly or by implication.  Because
the factual predicates of petitioner’s claim were not before the trial or appellate court,
that rule would not bar relief in this case. 

[Type text]

18



The Government does not argue that publicity about the trial by biased

journalists could not “affect the framework” of the trial, but rather contends that the

error in this case is too far removed from the trial process to constitute structural error. 

(DE#15:24-25).  However, the Government’s response merely assumes the facts that

justify its conclusion: it assumes that the prosecution had no knowledge of the

journalists in question, and it assumes that the inflammatory publications cited by

petitioner and his co-defendants had no effect on the trial process.  However, the

hallmark of a structural error is that it “undermine[s] the fairness of a criminal

proceeding as a whole,” as opposed to merely influencing one aspect of the trial. United States v. Dominguez-Benitez, 542 U.S. 74, 81 (2004); see also Fulminante, 499

U.S. at 310 (structural error is one that prevents a criminal trial from “reliably

serv[ing] its function as a vehicle for determination of guilt or innocence”).  Claims

of systematic impropriety by the Government, geared toward biasing the jury, raise

precisely that concern.  Because the alleged error in this case is structural, this Court

need not engage in a cause and prejudice inquiry.

Second, the “cause and actual prejudice” standard applies only if “no

contemporaneous objection was made.”  Frady, 456 U.S. at 68.  Here, petitioner

raised his due process claim in direct proceedings, so there was no default.  The claim

has become monumentally stronger because of new caselaw and the discovery of

[Type text]

19



more evidence, which has revealed additional bad publicity as well as evidence of the

Government’s complicity in the production of that publicity, but the fact that

particular documents were not presented during the direct appeal is not what the

procedural default rule guards against.  

To the extent that this Court accepts the Government’s interpretation of the rule,

petitioner clearly has both cause and prejudice for not knowing that the Government

was funding journalists who were publishing inflammatory articles about the trial. 

With regard to “cause,” Petitioner’s argument is based on factual revelations that did

not occur until 2006.  The Government kept the program at issue a secret, and indeed

continues to resist disclosures under the Freedom of Information Act.  The

Government duplicitously chides petitioner for failing to raise these arguments during

his trial in 2001, even as it denies that the “prosecution team” had any knowledge of

these facts at that time.  (DE#15:28-31).  In reality, this evidence would not have been

available to even an extremely diligent defense attorney at the time of trial.  Although

the relevant articles had been published in Spanish-language publications, neither

petitioner nor his court-appointed attorney had any reason to suspect that their authors

had been paid by the Government.  It was only in 2006, when the Miami Herald
published a front-page story with the discovery that the Government had been paying

[Type text]

20



Miami-area journalists, that the relationship between the bad publicity and the

Government’s actions became clear.  

The Government’s argument to the contrary is unpersuasive.  The relevant

information, i.e., that the Government had paid these journalists, was not publicly

available—the Miami Herald obtained it only through Freedom of Information Act

requests—and when it was revealed, it “unleashed a firestorm of protest from Cuban-

Americans and others in greater Miami.”  Kirsten Lundberg, When the Story Is Us:
Miami Herald, Nuevo Herald, and Radio Martí 1 (2010), available at
http://www.latinamericanstudies.org/exile/Herald-Columbia.pdf.  The author of the

original Miami Herald article received numerous death threats from anti-Castro

activists, and had to be moved from his home.  Id. at 17.  Clearly, the facts at issue

were not mundane realities just waiting to be cited.

With regard to “prejudice,” petitioner has submitted evidence that the violations

in this case did prejudice the jury, and has signaled his intent to present further such

evidence at a hearing.  While jurors are presumed to follow the Court’s instructions

to avoid outside information about the case, that presumption is not conclusive.  Jurors

are human beings, and this trial and the events that gave rise to it were the subject of

intense public outcry and media scrutiny.  The evidence already presented shows that,

at least during jury selection, jurors were attentive to the publicity, or at least to the

[Type text]

21



effect of the publicity on broader sentiment; and there is no reason to believe that this

effect diminished over the course of the trial.  Moreover, as the Court is well aware,

reporters hounded the jurors throughout the proceedings—indeed, it is well-

established that anti-Castro activists, journalists, and members of the public attempted

to contact and perhaps sway the jurors during the trial, so that even if the jurors

themselves studiously followed the Court’s instructions, they nevertheless would not

have been able to avoid the maelstrom of public attention.

Petitioner has also argued that the Government’s failure to disclose its ties to

journalists prejudiced him by depriving his counsel of necessary information to make

informed decisions about his defense.  This discussion included mention of the efforts

the Court had made to protect the jury from outside influence, referring to the daily

instruction to the jury to avoid media coverage (Id., at 10, citing T.11415-16), and

discussion of appropriate response to a demonstration on February 7, 2001 aimed at

defendants (“Fair trial wanted, spies to be killed”) (Id., citing T.6097-98; 6147). 

Those contentions are adequately set forth in petitioner’s original memorandum. 

(DE#5:14-20).10

10

 Seizing on the fact that petitioner cited Brady v. Maryland, 373 U.S. 83 (1963), the
Government expends considerable effort attacking the idea that petitioner has a Brady
claim.  (DE#15:27-37).  The Government’s response is overwrought, because
petitioner’s argument does not depend on Brady and its progeny.  Specifically,

[Type text]

22



Independently, petitioner has a compelling argument that the due process

violations here critically undermine confidence in the verdict such that a new trial is

warranted.  The key point is not that the atmosphere surrounding the trial was tainted

by slanted journalism—it surely was.  Rather, the central issue is that the Government

itself funded that propaganda.  That fact, newly revealed, distinguishes this case from

every past case in which negative media attention has threatened the legitimacy of the

trial, because it draws the integrity of the prosecution itself into question.  Every

objective observer—from the United Nations Working Group on Arbitration

Detentions to former U.S. Presidents to Amnesty International—has opined that the

verdict in this case raises serious due process concerns.  Thus, whether the

petitioner has no independent disclosure claim, because in this case, the Government
should not have been willing to try this case in the same venue where paid
Government propagandists were likely to publish about the trial, and disclosing the
fact would not have cured that problem.  To be sure, disclosure might have enabled
the Court to protect the trial from the inevitable prejudice, and the fact that the
Government was silent highlights the prejudice movant suffered, but it does not create
a separate claim for failure to disclose outside of the ineffective assistance claim
described in the memorandum.  

On one point, however, petitioner vehemently disagrees with the Government.  The
Government speculates that information about the propaganda payments would not
have helped petitioner advance or win his motion for a change of venue.  (DE#15:37). 
Petitioner argues that it is highly likely that had the facts regarding Government
payments to journalists been known at the time of trial, the result of that motion
proceeding would have been different.  The fact that the Government is not willing
to acknowledge that a different result would obtain even if all parties had known about
the propaganda suggests that it does not fully appreciate the gravity of allowing such
a pernicious influence on the trial venue.

[Type text]

23



“prosecution team” actually knew of the propaganda campaign or not, the appearance

of impropriety is enough to taint the verdict.11

II.Petitioner’s Claim of Ineffective Assistance of Appellate Counsel WarrantsRelief.
The Government's presentation in opposition to Petitioner's assertion of

ineffective assistance of appellate counsel by failure to challenge the factual basis for

affirmance of the two level sentence enhancement imposed by this Court for

obstruction of justice is substantially correct. Petitioner pursued this issue aggressively

during sentencing, the Court's ruling was based on multiple considerations.

Counsel for Petitioner continues to hold the view that the single finding of the

Court of Appeals upon which that court based its affirmance is incorrect. That is: "The

adjustment was based on a finding that Medina gave a false name to the magistrate

judge at his pretrial detention hearing." United States v. Campa, 529 F.3d 980, 1015

(11th Cir. 2008) (Campa 3). The Government seeks to avoid the thrust of petitioner's

argument by presenting in bold font all of this sentence, except for the operative

11

 The Government’s proposed rule, that as long as the “prosecution team” did not know
of any impropriety, there is no violation of due process, would create perverse
incentives for prosecutors to shield themselves from knowledge of what other
branches of the Government are doing. 

[Type text]

24



language "at his pretrial detention hearing" (DE#15:58). In addition, the government

presents a creative argument.

This creative argument is that since Mr. Labañino, when called to the podium

at his first appearance as "Luis Medina," provided that name. Although he never spoke

at his detention hearing, the Government casts that detention hearing as somehow a

continuation of this preliminary appearance before a judicial officer.

There is no question that Mr. Labañino is not Luis Medina. The Government

knew that and charged him as "John Doe No.2, aka Luis Medina III." One might

question how it might be that a man who is hailed into court and called to the podium

as "Luis Medina" obstructs justice when he responds to that name, particularly when,

as developed in Petitioner's memorandum, the Government made it clear to the Court

that this is a false name.  

It is not clear from the Campa 3 opinion whether the court considered the

distinction between a man who simply responds to the name he is called, even though

everyone knows it is not his, and a man who falsely attempts to obtain release based

on a claim of false identity. What is clear is that the enhancement was based on the

belief that petitioner had made the false claim at his detention hearing, and he did not. 

By calling the pretrial detention hearing a "continuance" of his preliminary

appearance, the Government attempts to dissolve this distinction.  

[Type text]

25



The Government also asserts that Mr. Labañino waived his right to present this

claim by entry into a Sentencing Agreement, which is in the record as CR/DE#1768-1

(DE#15:59). Counsel has consulted with his client, and Mr. Labañino has instructed

that he does not wish to pursue an issue in violation of his agreement.

However, it is far from clear to counsel that the argument is foreclosed by the

sentencing agreement for two reasons.  First, the sentencing enhancement issue was

not before the district court for resentencing by reason of the mandate rule.  As

discussed above, the enhancement for obstruction of justice was affirmed by the

Eleventh Circuit. Therefore, the issue was not before the court when Mr. Labañino

was resentenced. 

Second, the Government characterizes the Sentencing Agreement as "carefully

and narrowly drawn" (DE#15:59). The scope of the collateral attack waiver is

addressed in a separate paragraph. What the agreement waives is the right "to attack

collaterally his sentence based on a claim of ineffective assistance of counsel at

sentencing" (CR/DE#17681:6, ¶11). It is not a waiver of all rights to bring collaterally

attack, and does not encompass this issue, which is a challenge to ineffective

assistance of appellate counsel. A copy of the agreement is included in the Appendix

as Exhibit C.

[Type text]

26



CONCLUSION
Petitioner’s claim for § 2255 relief should be granted.

Respectfully submitted,

/S/ William M. Norris
______________________
William M. Norris

TFB # 309990
William M. Norris, P.A.
8870 SW 62  Terracend

Miami, FL 33173-1616
Tel: 305 279-9311
Counsel for Petitioner

CERTIFICATE OF SERVICE

I HEREBY CERTIFY that a true and correct copy of the foregoing memorandum
was filed electronically this 15  day of February, 2012, and served by that meansth

on all counsel of record.

S William M. Norris
________________________
William M. Norris

[Type text]

27



APPENDIX

Index

A. Julio Estorino resume and Estorino article entitled “The spies of Havana and
Washington’s intentions,” Diario Las Américas, September 18, 1998.

B. Article by Kathy Glasgow, “Overthrow on the Radio.” Miami New Times,
February 13, 1997, discussing activities of Enrique Encinosa.

C. Sentencing Agreement.

[Type text]

28






































	INTRODUCTION
	A. Petitioner’s Due Process Claim Is Meritorious.
	B. Petitioner’s Due Process Claim Is Not Procedurally Barred. 
	1. The Law of the Case Doctrine Does Not Bar Consideration of Petitioner’s Due Process Claim. 
	2. The “Cause and Prejudice” Standard Does Not Bar Consideration of Petitioner’s Due Process Claim. 

	  II.Petitioner’s Claim of Ineffective Assistance of Appellate Counsel Warrants Relief.
	CONCLUSION

